Christian Levin talar om Scanias framtida utmaningar
Dagens talare var Scanias VD Christian Levin och han började med att ge en kort beskrivning
av sin tid inom företaget. Han började som trainee för 30 år sedan och har jobbat utomlands i
fyra europeiska länder. Han har suttit i Scanias ledning sedan 2010 och har varit VD i tre år.
Han berättade om den nya motorplattformen och om den nya skylten ”Super” som nu sitter på lastbilar med den nya motorn. De hade lovat en bränslebesparing på 8% med den nya motorn och någon kund uppger sig ha sparat 11% och en annan kund har sparat ännu mer!
El-lastbilar är dyra men Scania har lyckats bra med sin konstruktion. Ett tyskt test visade att Scanias el-lastbilar är de bästa när de jämförde med konkurenterna.
El-lastbilar är dyra men Scania har lyckats bra med sin konstruktion. Ett tyskt test visade att Scanias el-lastbilar är de bästa när de jämförde med konkurenterna.
Det är svårt att få kunderna att köpa el-lastbilar. Den kostar 3-3,5 MKr medan en motsvarande dieseldriven kostar ca 1,5 MKr! Utvecklingen går dessutom nu mot lägre dieselpris och högre elpris.
EU hotar branschen med kraftiga böter om inte den genomsnittliga CO₂-emissionen från levererade fordon under 2025 minskar med 15%. År 2030 kräver man en ännu större reduktion vilket endast kan åstadkom-mas om man levererar en betydande andel elfordon.
EU hotar branschen med kraftiga böter om inte den genomsnittliga CO₂-emissionen från levererade fordon under 2025 minskar med 15%. År 2030 kräver man en ännu större reduktion vilket endast kan åstadkom-mas om man levererar en betydande andel elfordon.
EU har också ställt krav på utbyggnaden av laddstationer men endast 10% av kraven har uppfyllts. Detta gör naturligtvis kunderna ännu mer tveksamma till att köpa el-lastbilar. Fordonsindustrin har därför protesterat mot EU:s krav på den stora reduktion år 2030.
Scania köper battericeller till sina mindre bilar från Korea medan de större ska få battericellerna från Northvolt. Northvolt brottas emellertid med stora problem i sin produktion och behöver mer kapital från ägarna. Den största ägaren, VW, vill emellertid inte skjuta till mer kapital.
Det anses att kompetensen hos Northvolt behöver bli bättre och både Scania och andra delägare har bidragit med sitt kunnande. Det har dock inte varit så lyckosamt.
Scania har ju varit den klart lysande stjärnan inom Tratongruppen och det var kanske därför som Christian blev erbjuden att bli chef för hela gruppen. Han tackade emellertid nej och blev därför bjuden till Salzburg för att träffa medlemmar ur huvudägarfamiljerna. Han gav där sin syn på hur gruppen borde fungera och när han fick gehör för det accepterade han att ta på sig ledarrollen.
Finansbolaget inom Scania öppnades för alla i gruppen och dess chef blev Johan Häggman.
Även den gemensamma R&D-sidan fick en svensk chef och man ska bl.a. införa Scanias modulsystem hos de övriga. Man räknar med att spara 25% på utvecklingskostnaderna.
Även om man kommer samarbeta mycket inom utvecklingssidan kommer de olika fabrikaten behålla sin identitet.
När Christian berättade om marknadssidan konstaterade han att Latinamerika är viktigt för lönsamheten. Man räknar med att tillverka 30 000 fordon i Brasilien i år. Tyskland går dåligt medan Norden går bra.
Italien och Frankrike går skapligt men England går dåligt. Kina har en dålig utveckling men Sydkorea och Taiwan går bra.
Han gav också lite bakgrund till Scanias köp av Navistar. Det amerikanska företaget International Harvester hade två produktgrupper; jordbruks-maskiner och vägfordon. Man beslöt dela upp det på två företag där vägfordon hamnade i företaget Navistar. Namnet har nu ändrats till International Motors.
Bussverksamheten går bra. Man räknar med att sälja 6000 bussar i år. Man tillverkar bara chassier, bl.a. i Polen.
Vid frågestunden fick han frågan hur mycket dieseln borde kosta för att elbilar ska bli lönsamma. Frågan var ju svår att besvara eftersom det är så mycket annat som också påverkar, t.ex. elpriset. De transporter som ska ske inom utsläppsfria zoner kan givetvis inte ske med dieselfordon.
Vätgas är nog inget bra alternativ i framtiden. Christian tror att merparten av den vätgas som kommer vara tillgänglig kommer användas för att tillverka ”Grönt stål”.
Många andra tillverkare av lastbilar jämför sig med Scania både när det gäller teknik och arbetssätt. Det är kanske därför som höga chefer inom företaget ibland rekryteras till andra lastbilstillverkare.
Håkan tackade för det intressanta föredraget och överlämnade ett diplom som visar att vi sätter in pengar på Rotary Doctors konto i hans namn.